Of zoals Luther het zei:
Een vaste burcht is onze God,
een schild en zwaard in ’t strijden.
Zijn hulp zal ons bevrijden
uit drukkend leed en dreigend lot.

‘Genade door geloof alleen’. Dat was de kern van de boodschap van Maarten Luther op die bewogen dag in 1517 toen Luther zijn 95 stellingen publiceerde tegen situaties in de Rooms-Katholieke kerk.
Eén van zijn opmerkelijke uitspraken is ook: ‘We willen allemaal graag eenheid, maar het middel om tot eenheid te komen, zoekt niemand. Dat middel is de wederkerige liefde’.

1517 – breuk in de kerk; 1944 – breuk in de kerk, nu 75 jaar geleden; 1967 - breuk in de kerk, 450 jaar na Hervormingsdag. Verootmoediging past ons als kinderen van God.
Nu werken én bidden we aan en om die wederkerige liefde, die zo bepalend is voor de eenheid van christenen. In eigen gemeente, in het proces van samengaan tussen GKV en NGK. Maar ook breder. Ook het Vaticaan constateert ‘een opmerkelijk grote mate van gemeenschappelijk denken’ over de kerk tussen de verschillende christelijke kerken.
‘Genade door geloof alleen én wederkerige liefde’ is wat ons kan verbinden als christenen!
Geen eenheidsworst, wel veelkleurigheid, waarin we elkaar kunnen herkennen als Verbondskinderen. Dan zijn we weer bij Luthers uitgangspunt, ruim 500 jaar later!
We bidden hierbij om zegen, waarbij onze God een vaste burcht is. Nu en in de toekomst!

‘De Heer van de hemelse machten is met ons, onze burcht is de God van Jakob’.