Kerkdiensten | Kijk en luister via

Vrijdag 14.00 - 17.00 uur
en 19.00 - 21.00 uur
Zaterdag 14.00 - 17.00 uur
Eind 2011 is De Huiskamer geopend aan de Oosterstraat 2a (in het steegje tussen de Zeeman en Hunkemöller) in Nijkerk. De Huiskamer is een plek van gezelligheid, ontmoeting en tot rust komen.De relatie tussen mensen onderling en tussen mensen en Jezus Christus staat centraal.

Iedereen die behoefte heeft aan een gesprekje, een luisterend oor of een gebed is welkom. Samen met vrijwilligers of andere bezoekers kan er worden gepraat onder het genot van een kopje koffie. In De Huiskamer is er ruimte en tijd voor persoonlijke aandacht en gesprekken en er kan samen gebeden worden.

Voor de laatste keer van het jaar 2019 zitten we dichtbij elkaar in een kring in de gebedskamer, de Binnenkamer. Zoals elke vrijdagavond willen we onze dank en onze noden voor de Huiskamer bij God brengen en voelen we ons gedragen d

HET ZACHTE SUIZEN

‘Wat is dat een mooie armband!’ Om de arm van de man die net rustig buiten aan de picknicktafel is bijgeschoven, schittert een kleurig bandje in de zon. Op het leer glanst een kruisteken.
‘Ja.’ Hij grijnst. ‘Die heb ik meteen gekocht toen ik uit het ziekenhuis kwam.’ Ik kijk hem vragend aan. ‘Tja, dat is een heel verhaal. Wil je het horen?’ Ik knik gretig. Dit zijn de verhalen die we willen horen.

Maandenlang moest ik wachten op een oproep voor de operatie die al zolang geleden gepland was. Maar toen het eindelijk zover was, zag ik er heel erg tegenop. Ik had gehoopt dat mijn familie me zou steunen, maar op de dag dat het echt ging gebeuren was ik helemaal alleen. Niemand bracht me weg. Ik kreeg slechts één berichtje om me sterkte te wensen.’ Hij slikt en roert verwoed in zijn koffie. ‘Weet je, eigenlijk vond ik dat ook vreemd van mezelf. Ik dop altijd mijn eigen boontjes, Ik heb niemand nodig. En nu kwam het zo hard binnen.’ ‘We hebben allemaal iemand nodig.’ Bemoedigend knik ik hem toe. ‘En we zijn nooit echt alleen…’
‘Ja dat zeggen jullie hier in de Huiskamer altijd. Net als dat je moet bidden… Maar op dat moment vond ik dat moeilijk. Ik ben niet zo’n bidder. Toch heb ik het tegen Hem gezegd. Vlak voordat ik het ziekenhuis in liep. Gewoon dat ik me zo alleen voelde. En het helemaal in mijn eentje moest doen. En toen gebeurde het. Op het moment dat ik door de draaideur ging was er plotseling die warme luchtstroom in mijn nek. Alsof Iemand me zachtjes naar binnen duwde. Ik liep door en kreeg een eenpersoonskamer. Naast mij stond nog een bed, strak opgemaakt. Voor een noodgeval, zei de zuster. Ik had een tweepersoonskamer eigenlijk niet erg gevonden. Nu voelde ik me nog eenzamer. Ik staarde in het donker naar het plafond en vroeg me af of God me wel had gehoord. Toch viel ik rustig in slaap.

De volgende morgen leek het bed naast mij beslapen. Maar er was niemand geweest, zei de zuster. Ze maakte het bed weer keurig op. Toen ik de volgende avond na de operatie weer wilde gaan slapen daalde er zo’n rust over me. Alsof ik niet alleen was. Die ochtend was het bed weer rommelig. Er had duidelijk iemand gelegen. Maar er was geen patiënt binnengebracht. Toen de nacht en ochtend daarna hetzelfde gebeurde, wist ik het zeker. Ik wàs niet alleen geweest. God was erbij. Hoe weet ik niet, maar Hij was er.’

‘Toen ik het ziekenhuis verliet, voelde ik het nog een keer. Dat zachte suizen in mijn nek. Een ademtocht. Ga maar naar huis, ik blijf bij je, overal waar je gaat. Het komt goed.’ Zijn vingers strelen de band om zijn arm. ‘En toen heb je die gekocht.’ Hij knikt. ‘Dit wil ik nooit meer vergeten.’

Arna van Deelen

We zijn dringend op zoek naar meer medewerkers! We zoeken voor één keer per maand: Gastvrouwen en gastheren voor de vrijdag of zaterdag en ook schoonmakers. Help ons om dit mooie werk vol te houden! (arnavandeelen@gmail.com).

Vul hier uw eigen inhoud in.